Uszkodzenia paska napędowego pralki nie są tak rzadkie, jak może się wydawać. Ta część jest niezbyt drogim, ale bardzo ważnym elementem pralki. Jego zadanie polega na przenoszeniu obrotów silnika na obroty bębna z wykorzystaniem koła pasowego. Jeśli ulegnie uszkodzeniu, urządzenie nie będzie w stanie prawidłowo pracować. Jakie są objawy uszkodzenia paska napędowego pralki? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.
Objawy uszkodzenia paska napędowego pralki – bęben w ogóle się nie obraca
Gdy pralka włącza się bez problemów, ale po wybraniu programu nie widać żadnego obrotu bębna, to jedną z możliwych przyczyn będzie właśnie zerwanie się paska napędowego. Jeśli pralka wypompowuje wodę po cyklu prania, ale nie wiruje, również może to oznaczać zerwanie lub poluzowanie się tego elementu. Dotyczy to szczególnie tych urządzeń, w których wspomniany element ma już kilka lat i nigdy nie był wymieniany.
Ważne jest, abyś upewnił się, że przyczyną problemu jest na pewno zerwany pasek, a nie uszkodzone koło pasowe. Jeśli zablokuje się, zazwyczaj spowoduje to zerwanie paska. Jeśli więc wymienisz pasek i nie naprawisz faktycznego problemu, usterka powtórzy się w niedalekiej przyszłości.
Zacinanie się bębna
Jeśli bęben czasami nie jest w stanie wykonać obrotu, może to niestety wynikać z uszkodzenia paska napędowego pralki, który ślizga się po kole pasowym. Konsekwencjami tego stanu rzeczy będą niedopierające się ubrania lub resztki proszku na tkaninie nawet po praniu w wysokiej temperaturze. Jeśli prędkość wirowania jest bardzo niska lub pod koniec cyklu Twoje ubrania są bardzo mokre, to również może oznaczać zużyty bądź zsunięty pasek.
Głośna praca pralki
Pasek napędowy podczas normalnej pracy powinien pozostawać napięty. W wyniku użytkowania paski często rozciągają się, przez co powstają luzy, które potęgują hałas i drgania towarzyszące pracy pralki.
Nieprzyjemny zapach i dym
Ten objaw może szczególnie zmartwić – na skutek tarcia może powstać dym. Pas ociera się w ten sposób o koło pasowe bębna, co może spowodować również wibracje. Ten symptom pojawia się przy zużytych paskach, których nie wymieniano od wielu lat.
Gdzie znajdziesz pasek napędowy?
Jeśli Twoje urządzenie jest ładowane od przodu, pas znajdować się będzie z tyłu pralki, po środku bębna. Będzie zakrywać on jego koło pasowe. Posiadasz pralkę ładowaną od góry? Pasek napędowy znajdziesz na jej spodzie.
Jak bardzo powinien być napięty pasek napędowy?
Pasek napędowy powinien być zapięty dość ciasno – powinieneś być w stanie usłyszeć charakterystyczne „trzaśnięcie” po pociągnięciu i puszczeniu go. W taki sposób upewnisz się, że nie jest on zbyt luźny. Zbyt napięty pasek także może sprawiać problemy. Powinieneś móc odrobinę poruszać elementem z boku na bok.
Szukając nowego paska, pamiętaj o prawidłowym dobraniu części – jej rozmiar powinien się zgadzać z tym, którego wymaga model Twojej pralki. Paski podczas użytkowania mogą rozciągać się o kilka centymetrów. Nie musisz się więc przejmować, jeśli z początku nowy pasek będzie wydawał się zbyt mały.
Aby wymienić pasek, w większości przypadków konieczny będzie demontaż tylnej obudowy. Zauważysz, że element jest naciągnięty na koło pasowe. By zdjąć pasek, musisz go najpierw podważyć, po czym zsunąć. Przy nakładaniu nowego paska, pamiętaj, aby najpierw nałożyć go na trzpień silnika, a dopiero potem naciągnąć i dopasować na koło. Obracaj je, by ułatwić sobie ten proces. Pamiętaj, że uszkodzenia paska napędowego pralki wcale nie oznaczają, że urządzenie dobiega końca swojego żywota.
Zobacz inne nasze artykuły: