Pasek napędowy – jak rozpoznać jego uszkodzenie?

katarzyna | 22 listopada 2022

Uszkodzenia paska napędowego pralki nie są tak rzadkie, jak może się wydawać. Ta część jest niezbyt drogim, ale bardzo ważnym elementem pralki. Jego zadanie polega na przenoszeniu obrotów silnika na obroty bębna z wykorzystaniem koła pasowego. Jeśli ulegnie uszkodzeniu, urządzenie nie będzie w stanie prawidłowo pracować. Po czym poznać, że źródłem problemów jest właśnie pasek napędowy pralki?


Objawy uszkodzenia paska napędowego pralki – zacinanie się bębna

Jeśli bęben czasami nie jest w stanie wykonać obrotu, może to niestety wynikać z uszkodzenia paska napędowego pralki, który ślizga się po kole pasowym. Konsekwencjami tego stanu rzeczy będą niedopierające się ubrania lub resztki proszku na tkaninie nawet po praniu w wysokiej temperaturze. Jeśli prędkość wirowania jest bardzo niska lub pod koniec cyklu Twoje ubrania są bardzo mokre, to również może oznaczać zużyty bądź ześlizgnięty pasek.

Głośna praca pralki

Pasek napędowy powinien podczas normalnej pracy pozostawać napięty. Jeśli nie jest – powstają luzy, które potęgują hałas towarzyszący pracy pralki. Aby upewnić się co do tego, czy hałas na pewno oznacza usterkę, zajrzyj do specyfikacji urządzenia. Powinieneś tam znaleźć podaną w decybelach graniczną wartość dopuszczalnego poziomu dźwięku. Jeśli hałas wydobywający się z pralki przekracza tę granicę, w urządzeniu najprawdopodobniej wystąpiła usterka. Sprawdź pas napędowy – to on może powodować głośne dźwięki.

Bęben w ogóle się nie obraca

Gdy pralka włącza się bez problemów, ale po wystartowaniu programu nie widać żadnego obrotu bębna, to jedną z możliwych przyczyn będzie zerwanie się paska napędowego. Jeśli pralka wypompowuje wodę po cyklu prania, ale nie wiruje, co najmniej jeden pasek może być zerwany. Dotyczy to szczególnie tych urządzeń, w których wspomniany element ma już kilka lat i nigdy nie był wymieniany.

Ważne jest, abyś upewnił się, że przyczyną problemu jest na pewno zerwany pasek, a nie koło pasowe. Jeśli zablokuje się, zazwyczaj spowoduje to zerwanie paska. Jeśli więc wymienisz pasek i nie naprawisz faktycznego problemu, usterka powtórzy się w niedalekiej przyszłości.

Pralka trzęsie się podczas pracy

Tu znowu za podwyższony poziom wstrząsów mogą odpowiadać luzy powstałe w wyniku uszkodzenia paska napędowego. Mimo to, przyczyn może być znacznie więcej. Jeśli masz do czynienia z tą właśnie usterką, będziesz musiał sprawdzić cały układ zawieszenia i cały mechanizm napędowy, z paskiem włącznie.

Pralka napełnia się wodą, ale się nie uruchamia

Nie spuszcza także wody, ani nie wiruje. Jeśli zauważyłeś takie anomalie w swoim urządzeniu, może to oznaczać zerwanie paska napędowego.

Nieprzyjemny zapach i dym

Ten objaw może szczególnie zmartwić – na skutek tarcia może powstać dym. Pas ociera się w ten sposób o koło pasowe bębna, co może spowodować również wibracje. Ten symptom pojawia się przy zużytych paskach, których nie wymieniano od wielu lat.

Gdzie znajdziesz pasek napędowy?

Aby zdiagnozować usterkę konkretnego elementu, powinieneś wiedzieć, w którym miejscu się znajduje. Jeśli Twoje urządzenie jest ładowane od przodu, pas znajdować się będzie z tyłu pralki, po środku bębna. Będzie zakrywać on jego koło pasowe. Posiadasz pralkę ładowaną od góry? Pasek napędowy znajdziesz na jej spodzie.

Część może zostać niestety uszkodzona na wiele sposobów. Najczęstszym z nich jest jednak przeciążenie koła pasowego. Może też zwyczajnie się zużyć, powodując nadmierne rozciąganie.

Jak bardzo powinien być napięty pasek napędowy?

Pasek napędowy powinien być zapięty dość ciasno – powinieneś być w stanie usłyszeć charakterystyczne „trzaśnięcie” po pociągnięciu i puszczeniu go. W taki sposób upewnisz się, że nie jest on zbyt luźny. W drugą stronę – zbyt napięty pasek także może sprawiać problemy. Powinieneś móc odrobinę poruszać elementem z boku na bok. Wiedząc, w jakiej pozycji musi się znajdować, by działać prawidłowo, będziesz mógł ocenić, czy nie leży zbyt luźno lub zbyt ciasno.

Szukając nowego paska, pamiętaj o prawidłowym dobraniu części – jej rozmiar powinien się zgadzać z tym, którego wymaga model Twojej pralki. Paski podczas użytkowania mogą rozciągać się o kilka centymetrów. Nie musisz się więc przejmować, jeśli z początku nowy pasek będzie wydawał się zbyt mały.

Aby wymienić pasek, w większości przypadków konieczny będzie demontaż tylnej obudowy. Zauważysz, że element jest naciągnięty na koło pasowe. By zdjąć pasek, musisz go najpierw podważyć, po czym zsunąć. Przy nakładaniu nowego paska, pamiętaj, aby najpierw nałożyć go na trzpień silnika, a dopiero potem naciągnąć i dopasować na koło. Obracaj je, by ułatwić sobie ten proces. Pamiętaj, że uszkodzenia paska napędowego pralki wcale nie oznaczają, że urządzenie dobiega końca swojego żywota.

Zobacz inne nasze artykuły:

Oceń artykuł

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 4.2 / 5. Liczba głosów: 20

Dotychczas brak głosów! Oceń ten post jako pierwszy.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x