Co najczęściej się psuje w pralce?

pawel | 1 kwietnia 2022

Pewnie zastanawiasz się, co najczęściej się psuje w pralce i jakich usterek można się spodziewać? Nieprawda. Nikt o tym nie myśli, póki nie spotka go awaria. Tak samo przy zakupie pralki nikt nie patrzy, jak jest zbudowana tylko co robi, czy jest cicha i najlepiej tania. Chcemy uczulić, co najczęściej się psuje i opisać sytuacje naszych klientów.

Starte szczotki węglowe

W pralkach z silnikiem szczotkowym dosyć często dochodzi do zużycia szczotek węglowych. Z biegiem lat po prostu ściera się grafit w wyniku pracy silnika pralki. Czasami szczotko-trzymacze pękają. Na szczęście usterkę można łatwo zlikwidować. Nowe szczotki nie są drogie, a z ich wymianą poradzisz sobie samodzielnie, jeżeli podążasz za instrukcjami. Najpierw trzeba zdemontować silnik wraz ze stojanem, zdjąć pasek napędowy i odkręcić kilka śrub. Następnie wypiąć szczypcami konektor i pociągnąć za szczotko trzymacz.

Szczotki węglowe są dwie w silniku, najczęściej występują po bokach. Zazwyczaj zużywają się równomiernie, więc najlepiej wymieniać je parami. Koszt części około 20 – 50 złotych w zależności od rodzaju pralki. Można je dobrać po wymiarach lub po modelu pralki.

Objawy zużycia szczotek w pralce są następujące:

  • problem z wirowaniem,
  • iskrzenie silnika,
  • spadek mocy silnika,
  • warstwa czarnego pyłu na podłodze.

Jeśli zaobserwujesz któryś z powyższych objawów w swoim urządzeniu to czas na wymianę szczotek. Możesz zrobić to sam lub wezwać fachowca. Niemniej zalecamy samodzielne naprawy, które przynoszą dużo satysfakcji i oszczędności.

Łożyska szumią

Praktycznie każda pralka wyposażona jest w łożyska i simmeringi. Niektóre modele z bezpośrednim napędem nie mają ich w swojej budowie. Łożyska wspomagają pracę bębna i przenoszą obciążania, dlatego dzięki nim możliwe jest wirowanie w pralce. Rozróżniamy kilka rodzajów łożysk, ale do pralki wybieramy kurzo-odporne, kulkowe. Na łożysku wybite są oznaczenia np. 6205ZZ. Podwójne oznaczenie w typie łożyska ZZ świadczy o zastosowaniu blaszek ochronnych.

Objaw uszkodzenia łożysk to:

  • szumienie (początek zużycia),
  • hałas,
  • bęben obraca się z dużym oporem, coraz wolniej,
  • wyciek w okolicach bębna.

Pamiętaj, że wymienia się komplet łożysk (strona czynna + bierna) i simmering. Najlepiej mieć jeszcze smar o półpłynnej konsystencji, który będzie idealnie przylegał do powierzchni i posiadał właściwości antykorozyjne. Przyda się do smarowania.

Filtr lub pompa nie odprowadza wody

Najczęściej psują się szczotki, łożyska i pompa.  W pompie może zebrać się dużo zanieczyszczeń, jeśli mamy problem z opróżnianiem kieszeni od spodni, kurtek. Wszystkie rzeczy z prania trafiają do pompy. Czasami skarpetka się zawieruszy. Dlatego istotne jest czyszczenie filtra pompy raz na kilka miesięcy. Jeśli pompa nie odprowadza wody może być po prostu zapchana. Niedrożną pompę (jeśli nie jest silnik spalony) można odratować. Z kolei uszkodzone łopatki wirnika skutkują większym problemem i trzeba wymienić cały element.

Jak rozpoznać uszkodzenie pompy? Zauważysz, że po praniu w urządzeniu pozostaje woda, ubrania będą zbyt mokre lub nawet powstanie wyciek. Pompa nie będzie w stanie prawidłowo odprowadzać wody lub przeciwnie – element będzie w pętli zaciągania i odprowadzania wody.

Pompa najczęściej się psuje w pralce, ale można łatwo ją wymienić. Zobacz nasz film instruktażowy z wymiany tej części.

Co najczęściej się psuje w pralce

Zerwany pasek napędowy

Pasek napędowy umożliwia ruch bębna – w przypadku jego uszkodzenia, bęben nie będzie poruszał się, nawet mimo sprawnej pracy silnika. Zerwany pasek napędowy uniemożliwia dalsze pranie i konieczna jest wymiana elementu na nowy. Jego uszkodzenie rozpoznasz po zacinaniu się bębna, nieprzyjemnych zapachu i dymie wydobywającym się z pralki oraz jej głośniejszą pracę.

Z biegiem czasu pasek parcieje i pęka pod wpływem naprężeń. Kluczowe jest dobranie nowego paska o odpowiednim rozmiarze. Warto zauważyć, że rozciągają one o nawet kilka centymetrów, dlatego z początku może się wydawać, że nowy pasek jest za mały. Z jednej strony paska znajdują się rowki i ta strona idzie do środka, a gładka jest na zewnątrz koła pasowego.

Zobacz w naszym sklepie – paski napędowe do pralki

Grzałka nie grzeje – zimne pranie

Uszkodzenia grzałki wynikają najczęściej z korozji i kamienia. W pewnym momencie strzela bezpiecznik i pralka staje lub pierze w zimnej wodzie. Zakamienioną grzałkę ciężko wyjąć z kołnierza, ale sama wymiana zajmuje niecałe 15 min. Warto sprawdzić, jaka moc znamionowa była w grzałce i taką samą zakupić. Można też dobrać część na podstawie modelu pralki.

Objawami uszkodzenia tego elementu jest przede wszystkim skrajna temperatura wody – zbyt zimna lub zbyt gorąca. Dodatkowo zauważymy większy pobór prądu, a kolor grzałki może się zmienić na czarny – to oznacza jej przepalenie.

Niektóre grzałki sprzedawane są z czujnikiem temperatury. Jeśli w naszej starej grzałce czujnik jest sprawny to wystarczy go tylko przełożyć. Samo podpięcie konektorów nie powinno sprawić problemu.

Zmniejsz ryzyko awarii

Aby móc unikać awarii, warto pamiętać o kilku prostych zasadach użytkowania – zmniejszą one ryzyko usterek.

  • przed każdym praniem upewnij się, że w kieszeniach odzieży nie pozostały drobne przedmioty,
  • nie pierz zbyt często,
  • upewnij się, że urządzenie stoi na stabilnym podłożu i jest wypoziomowane,
  • regularnie czyść poszczególne elementu pralki oraz stosuj zmiękczacze wody,
  • nie przeładowuj urządzenia.

Zobacz nasze inne artykuły:

Oceń artykuł

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 3.9 / 5. Liczba głosów: 58

Dotychczas brak głosów! Oceń ten post jako pierwszy.

guest
14 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Mietek

Lampa drzwiczek nie swieci

Beata

Amica NAVIGATOR SYSTEM AWE410L Pralka ma problem z wirowaniem. Nie jest przeładowana a próbuje się rozpędzić i zwalnia i to nieraz z 10 razy . Dzieje się to zarówno przed płukaniem jak i przez wirowaniem końcowym. Chciałam zamówić zarówno sprężyny jak i amortyzator. Proszę o odpowiedź czy dobrze trafiłam z diagnozą i ile szt z każdego trzeba kupić.

Katarzyna

Niekoniecznie dobra może być diagnoza, ponieważ bez sprawdzenia części nie da się określić, co się tak naprawdę uszkodziło. Może to być wina szczotek węglowych albo tachogeneratora przy silniku.
W tej pralce są dwie sprężyny i dwa amortyzatory. Do każdego amortyzatora są po 2 trzepienie, które można przełożyć.

Andrzej

Pani Beato, powód może być prosty: system wagowy próbuje równo rozłożyć pranie. Czynność ta może powtarzać się wielokrotnie z powodu n.p. zbyt małej ilości sztuk rzeczy pranych co skutkuje nierównomiernym ułożeniu ich w bębnie.

Roman

Pralka nie wiruje.Wymieniłem blokadę drzwiczek.Nadal nie działa.

Katarzyna
Krzysztof

Pralka przestała prać woda została w środku. Opróżniłem wodę przez odpływ od osadu.pralka nie działa wyświetlacz nie świeci. Co mogło paść?

Adam

w instrukcjach amerykańskich piszą, że przewód zasilający…

Robert

Jeśli chodzi o zużyte szczotki od silnika pralki, to jest to temat dla pralek które maja około 10 lat. Jesli pojawia sie zdecydowanie wcześniej, to bardziej „obstawiał” bym temat „zawieszonych szczotek”, czyli np. z powodu pyłu węglowego szczotki się „klinują” w oprawce i nie chcą wysuwać w strone komutatora silnika pralki.

Sławek

Mam pralkę whirpool AWE 2519P Problem to spadający pasek. Myślę , że winą jest krzywe koło napędowe.
Luzów na łożyskach nie wyczuwam , pasek naciągnięty dobrze. Czy to możliwe żeby koło się wykrzywiło?

Aleksandra

Mogło się tak zdarzyć.

koT@

Dawne pralki były trwałe brzydkie ciężkie ale trwałe, nie raz działały bez zarzutu ponad 20 lat, teraz produkcja szajs, rożne marki a wnętrze takie same, szybko po nawet w ciągu 2-5 lat korodują metalowe części, urywa się sworzeń bębna, lub rdzewieje obudowa.

Andrzej

Jest taki film „Spisek żarówkowy – nieznana historia zaplanowanej nieprzydatności ” w którym jest opisane jak to działa i dlaczego sprzęty psują się dzień po zakończeniu gwarancji . Chyba jeszcze jest na Youtube

Tomasz

Gwarancja mojej pralki Indesit iwsc61253 skończyła się 9 kwietnia 2023 a dziś 25 czerwca zaczęło wyć łożysko bębna, wygląda na to, że niewymienne.
Nie wierzę w teorie spiskowe:)

14
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x