Silnik od pralki to najważniejszy element układu, bez którego cykl nie może zostać przeprowadzony. Jakie są objawy jego uszkodzenia? Jak pracuje? Dowiesz się w tym artykule.
Obecnie w pralkach używane są klasyczne silniki ze szczotkami i komutatorem oraz bezszczotkowe z bezpośrednim napędem, czyli nie ma paska napędowego przenoszącego moment obrotowy na koło pasowe.
Gdzie szukać parametrów silnika napędowego?
Każdy silnik wyposażony jest w tabliczkę od producenta zawierającą parametry techniczne tj. ilość obrotów, moc, natężenie prądu oraz zasilanie. Istotny jest również rodzaj kostki i ułożenie pinów, ponieważ zamienniki mogą się nieznacznie różnić od oryginału, właśnie podłączeniem.
Uszkodzenie silnika od pralki – objawy
Głównym objawem świadczącym o uszkodzeniu silnika napędowego pralki jest zatrzymywanie/ zacinanie się bębna w trakcie jego wirowania. W kolejnym etapie awarii może on całkowicie przestać wirować. Czasami silnik ulega przepaleniu, uszkadza się cewka tachogeneratora i nie ma obrotów. W ostateczności triak na module sterującym nie podaje sygnału do silnika, a ten nie załącza się.
Objawy zużycia szczotek węglowych silnika
Jeśli pralka działa, ale nie porusza bębnem i nie wiruje to prawdopodobnie zużyły się szczotki węglowe. Objawem ich zużycia mogą być ślady czarnego pyłu oraz krótki grafit. Czasami zdarza się sytuacja, że są tak krótkie i szczotkotrzymacz nie trzyma. Przy zakupie nowej szczotki pamiętaj, że posiadają one specjalną blokadę. Przed zamocowaniem należy ją wyłamać, aby działały prawidłowo.
Zobacz nasze inne artykuły: