Silnik od pralki – co warto o nim wiedzieć?

pawel | 30 marca 2018

Silnik od pralki to najważniejszy element układu, bez którego cykl nie może zostać przeprowadzony. Jakie są objawy jego uszkodzenia? Jak pracuje? Dowiesz się w tym artykule.

Obecnie w pralkach używane są klasyczne silniki ze szczotkami i komutatorem oraz bezszczotkowe z bezpośrednim napędem, czyli nie ma paska napędowego przenoszącego moment obrotowy na koło pasowe.

Gdzie szukać parametrów silnika napędowego?

Każdy silnik wyposażony jest w tabliczkę od producenta zawierającą parametry techniczne tj. ilość obrotów, moc, natężenie prądu oraz zasilanie. Istotny jest również rodzaj kostki i ułożenie pinów, ponieważ zamienniki mogą się nieznacznie różnić od oryginału, właśnie podłączeniem.

silnik od pralki Beko
Przykładowa tabliczka silnika od pralki Beko

Uszkodzenie silnika od pralki – objawy

Głównym objawem świadczącym o uszkodzeniu silnika napędowego pralki jest zatrzymywanie/ zacinanie się bębna w trakcie jego wirowania. W kolejnym etapie awarii może on całkowicie przestać wirować. Czasami silnik ulega przepaleniu, uszkadza się cewka tachogeneratora i nie ma obrotów. W ostateczności triak na module sterującym nie podaje sygnału do silnika, a ten nie załącza się.

Objawy zużycia szczotek węglowych silnika

Jeśli pralka działa, ale nie porusza bębnem i nie wiruje to prawdopodobnie zużyły się szczotki węglowe. Objawem ich zużycia mogą być ślady czarnego pyłu oraz krótki grafit. Czasami zdarza się sytuacja, że są tak krótkie i szczotkotrzymacz nie trzyma. Przy zakupie nowej szczotki pamiętaj, że posiadają one specjalną blokadę. Przed zamocowaniem należy ją wyłamać, aby działały prawidłowo.

Zobacz nasze inne artykuły:

Oceń artykuł

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 4.4 / 5. Liczba głosów: 7

Dotychczas brak głosów! Oceń ten post jako pierwszy.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x